• Jenny Hermelin

Lifehacks: Tips för bättre sömn

Alla har vi olika intressen och fokus i livet. De där sakerna som gör att man ser vissa nyheter bland andra, tar till sig vissa fakta och går igång på vissa ämnen. Ett av mina största intressen är olika sätt att själv må bättre, och få andra att må bättre. Life hacks på hälsoområdet helt enkelt. Eftersom jag är intresserad ser jag såna saker hela tiden och brukar också försöka införa en del i mitt och familjens liv, men jag är inte så bra på att dela med mig av dem. Det ska jag bli bättre på.


Första steget blir att dela några tips om bättre sömn som jag hörde i ett avsnitt av Food Pharmacy-podden när jag tog en promenad i dag för att få lite ljus och frisk luft (vilket i sig är ett life hack om man vill hålla sig frisk och pigg - och som också visade sig vara ett av tipsen). Tipsen kommer från den amerikanske psykologen och sömnexperten som kallar sig "The Sleep Doctor" (vars namn jag har glömt) och som intervjuades i podden. Jag har redan googlat kronotyper och köpt en ljusterapilampa :-)


Fem tips (minnesregel 1-2-3-4-5) för att förbättra sömnkvaliteten (vilket betyder öka mängden djupsömn och REM-sömn):

  1. Håll dig till ett sömnschema. Hitta din kronotyp (din naturliga dygnsrytm) och följ den. Gå upp samma tid varje dag, även helger (när man lägger sig är inte lika viktigt) – extra viktigt för barn.

  2. Inget koffein efter klockan två (14.00) – koffein påverkar mental återhämtning negativt.

  3. Ingen alkohol tre timmar innan läggdags och max två glas – alkohol påverkar fysisk återhämtning negativt.

  4. Träna senast fyra timmar innan läggdags (cardio), minst 20-30 minuter varje dag – träning påverkar fysisk återhämtning positivt.

  5. Drick fem dl vatten och få 15 min dagsljus direkt på morgonen – ställer in din dygnsrytm. Kör med ljusterapi-lampa på vintern.

Fler tips: Blue light blocker-glasögon på kvällen, skön säng och kudde, kallt i sovrummet.


Han sa naturligtvis väldigt mycket mer om varför just dessa faktorer är viktiga och hade också många fler tips om allt möjligt, men dem hittar ni enklast om ni lyssnar på podden :-)


3 visningar

© 2019 Djursholm Yoga AB